PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuka oli se rajaheittotykki?

Jukka Sinkko
08.01.2007, 21:16
Hän pelasi vuosituhannen alussa Tranmeressä. Kun Tranmere sai rajaheiton keskiviivalta, joukkue ryhmittyi vastaanottamaan kulmuria. Sinnehän se pallo lensi. Jotain se oli väliltä Challinor tai Schallinoore. Turhat kirjaimet pois ja oikeita lisää.
jukka

kilhar
08.01.2007, 21:28
Hän pelasi vuosituhannen alussa Tranmeressä. Kun Tranmere sai rajaheiton keskiviivalta, joukkue ryhmittyi vastaanottamaan kulmuria. Sinnehän se pallo lensi. Jotain se oli väliltä Challinor tai Schallinoore. Turhat kirjaimet pois ja oikeita lisää.
jukka

Hyvin muistit:http://www.soccerbase.com/players_details.sd?playerid=9801&seasonid=129

Royfish
08.01.2007, 21:33
Samaan hengen vetoon: Kuka oli se suomalainen joka heitti puolvoltin kautta sivurajaheiton helvetin pitkälle? Joskus 80-luvulla? Ei muistu mieleen nimeä, totalinen muistipimennys, ikä painaa...

AlanBrazil
08.01.2007, 22:38
Oli aikoinaan huikea linko,joka volttasi.Seura vaan ei enää muistu. -nimimerkki "Muisti palailee pätkittäin täälläkin".

uuni
09.01.2007, 07:20
Oli aikoinaan huikea linko,joka volttasi.Seura vaan ei enää muistu. -nimimerkki "Muisti palailee pätkittäin täälläkin".

Minä sanoisin Kontu . Ainoita asioita mitä Kontusta meinaan on jäänyt muistilokeroihin .

Sir Edwin Gray
09.01.2007, 09:07
Challinor on kyllä tykein näistä pitkänmatkanheittäjistä, ihan niinkuin tuolla jo mainittiin. Tosiaan ei pelkkää pituutta heitoissa vaan myös voimaa. Tranmeren cup-ylläreissä oltiin kertaalleen ottavana osapuolena ja eikös se ollut juuri Tykinkuula-Dave kun petasi voiton parilla heitolla ja niiden jälkihärdelleillä.

Kontu tosiaan oli se volttiheiton käyttäjä, peluria en kyllä muista. Olisiko se voinut olla Kajander? Onkos tämä muuten se sama kaveri, joka kävi Viikinsaaren turnauksessa Lutonin paita päällä silloin kun oli maalipörssin kärjessä Veikkausliigassa?

jone
09.01.2007, 10:27
mutta heitti useimmiten väärin. Eli kaveri heitti "yhdellä kädellä". Tottakai pisti molemmat kädet pallon taakse, mutta pitkät heitot lähti yhdellä kädellä.

Tuomareiden oli tosi vaikea tätä nähdä ja kaippa se yleisesti myös tiedettiin, mutta oli niin lähellä oikeata, että annettiin mennä läpi.

Junnupeleissä ei olisi mennyt :-)

jone

pnefanclubfinland
09.01.2007, 10:45
Tervakoskella sattuu ja tapahtuu! :eyepatch:

Padossa on pelannut viimeisen 15-20 vuoden aikana kaksikin volttiheittäjää; itse asiassa molemmat, Mika Taiponen (s. -72) ja Joni Saarinen (s. -73) pelasivat vielä viime kaudellakin Padon edustuksessa Kolmosessa. Molemmat ovat mun vanhoja pelikavereita -72-74 -ikäluokan junnupeleistä.

"Tape" Taiponen oli pikkupoikana harrastanut painia, ja kun Urheiluruudussa oli oikein spesiaalijuttu jostain volttiheittäjästä (varmaan juuri tuosta kyseisestä KontU:n pelaajasta), niin sitähän piti sitten Tervakoskellakin kokeilla. Tape asui naapuritalossa kuin meidän perhe, ja olin itse paikalla, kun volttiheittoa ensimmäisen kerran kokeiltiin. (Siis Taiponen kokeili, en minä!) Vuosi oli ehkä 1986 tai jotain sitä luokkaa.

Saarinen opetteli volttiheiton sitten myöhemmin, mutta onkin sitten pitänyt sitä repertuaarissaan aina näihin päivin saakka.

Junnupeleissä volttiheitot olivat erittäin hyvä ase joukkueellemme ja kyllähän ne edustuksen peleihinkin ovat ainakin säpinää ja show'ta tuoneet, jos ei niinkään tehoja. - Ja yllätysmomenttia, ei vähiten heittäjälle itselleen siitä, linkoutuuko pallo 30 metrin... vai 5 metrin päähän. :rolleyes_ani:

-----

Tuosta Challinorista ja Tranmeresta; pitkät rajaheitot olivat tosiaan iso tekijä Tranmeren cup-menestyksessä 2000-luvun taitteesta. - Mutta muistattekos sitä Tranmere-Sunderland -TV-matsia, jossa Tranmere pelasi hetken aikaa liikaa miehiä kentällä? Joukkueelta ajettiin pelaaja ulos, mutta sieltä tulikin vaihtopelaaja tilalle. Mulla on se peli edelleen nauhalla.

Ja pitkistä rajaheitoista vielä: kun Viasat viime viikonloppuna näytti noita klassisia pätkiä FA Cup -finaaleista, niin siellähän oli yksi (70-luvun?) matsi, jossa todella pitkän rajaheiton seurauksena pallo survottiin maaliin. Joku varmaan muistaa, mistä ottelusta oli kysymys? (Mun assosiaatio ja muistikuva on se, että maali olisi tehty Leedsin verkkoon.)

School of Science
09.01.2007, 13:50
Mois!

Tämä meidän eli ELK:n Kajander oli Miikka (vai Miika), ei kuitenkaan Mikael (eli ollaanko Kalevi eri miehessä?), ja hän edusti Ilvestä silloin kun hän pääsarjan maalipörssin johtajana, kuten Jari muisti, kävi Viikinsaaressa edustamassa Arsenalia (vai Lontoota) Lutonin paita päällä, sillä se on/oli hänen suosikkiseuransa.

Seuraavana päivänä oli paikallismatsi Ilves-TPV, eikä Miikka muistaakseni ollut Ilveksen valmentajalle mitään puhunut "ylimääräisistä harjoituksista". Mitähän Miikka olisi valmentajalle kertonut, jos olisi Viikinsaaressa saanut sellaisen tällin, että sunnuntain peli olisi jäänyt väliin? :howler:

Miikkahan pelasi lenkkarit jalassa, eikä mennyt useinkaan "sata lasisa", mutta, kuinka muutenkaan, oli väistämättä aina yksi kentän kunkuista.

t. Hans

PS Kajanderin Miikka oli tunnettu nimenomaan vapareistaan.

Lasse Tikka
09.01.2007, 17:15
...muuten hassua kun just pojan kanssa funtsittiin että minkä ihmeen takia kukaan ei enää heitä voltteja. Ei kai löydy niin paljoa riittävän ketteriä kavereita joilla olisi riittävän voimakas käsi ja riittävän paljon aikaa opetteluun kun pitää ravata mani- ja pedikyyrissä ja sijoitusneuvojilla minkä nyt bilettämiseltä kerkiää. MÄ OLEN NEGATIIVINEN TÄNÄÄN ETTÄ TURHA TULLA MULLE!!!

Toffeemies
09.01.2007, 18:11
Hyvä keskustelunaihe!

Muisteluni antaa tosiaan tämän Trameren kaverin nimeksi Challinor. Muistan myös että Mick McCarthy (sama heebo, joka ainakin jokin aika sitten koutsasi Sunderlandia) linkosi myös palloa kauas (tosin ei volttiheitolla). Olikos ne jotkut EM-kisat kun Irlanti pelasi Neuvostoliiton kanssa ja McCarthyn pitkästä rajaheitosta Ronnie Whelan veti nätin puolivolleyn maaliin? Ei vanha enää muista.

Ja sitten Kajandereihin. Se volttiheittäjä oli mielestäni nimenomaan Mikael etunimeltään. Miikka Kajander taisi pelata VPS:ssäkin jossain kohtaa 90-luvulla kun kävin pelejä katsomassa tiuhaan. Hänen bravuurinsa lieni kova potku.

Itsellänikin oli kunnia pelata erään Laineen Timon kanssa nuorena poikana, joka ei jalkapalloilijana ollut kummoinen, mutta osasi entisenä uimahyppääjänä volttiheiton todella hyvin ja pallo lähti varmaankin sellaiset 30 metriä, joka on tosi pitkä matka jollekin C- tai D-junnuikäiselle.

redi
09.01.2007, 19:42
Moi!

Jeps, kun ei enkuista muista/tiedä yhtään erityistä linkoa niin Kontun
M. Kajanderia on kyllä tullut katseltua jonkun verran ja ihailtua miten
kovaa se heitto tosiaan lähtee (ja tarkkana laakana vielä).

Nykyäänhän kuperkeikkaa EI SAA TEHDÄ (näin olen ymmärtävinäni),
kuulemma vaarallista - kelle??? itelle vai vastustajalle. Joka banalla
ei tietty ole tilaakaan ottaa volttivauhtia mutt sehän nyt on eri juttu.
*
Itse olen sitä ihmetellytkin, ettei yleensä pitkää heittoa käytetä hyväksi
lähes missään maassa/sarjassa vakituisesti, juuri tarkkuuden takia!!
*
Molemmat Nevillethän G & P ovat suht hyviä linkoja, Suomesta muistuu
mieleen Kiffenin Suvari, joka Atikin, Haaskiven jne. aikoihin linkos varmaan
Suomen pisimmälle ja sitä käytettiin tarkoituksellisesti oman jengin hyväksi.
*
Meillä, siis kun itse palloilin "huipulla", lähes kolmoseen kärkkyen oli yx
käsispelaaja, joka heitti takatolpalle ja tehtiin varmaan 20 maalia niistä
heitoista kaudessa, vaikka vastustajat tieskin asian.
*
Jossain nuorten 17v-19v maaottelussa Suomi - Kreikka, vierailla oli linko
joka vippas omalta puolen keskiviivan takaa meidän maalialueelle ja ne
tekivät siitä 1-0 voittomaalin, varmaan 10 v sitten?!?!

ps. noista "yhden" käden heittäjistä on jäänyt ISO Pikku-Carlos mieleen,
joka ainakin omasta näkövinkkelistäni heittää usein kumman vinkurasti.

lfcsmith
16.01.2007, 23:28
Mulla on myös muistikuva korkean sarjatason pelimiehestä Suomessa, joka teki heiton niin, että pisti volttiliikkeen aikana pallon maahan käsien alla ja heitti siitä voltin loppuun ja sinkosi pallon samasta liikkeestä tosi kauas. Ongelmana taisi kuitenkin olla, että pallo tuli omalle miehelle yhtä hyvin kuin Harry Kewellin, Jermaine Pennantin tai Fabio Aurelion syötöt löytävät Liverpoolin kärkimiehet (tämä on sitä ns. itsekriittisyyttä, johon en kaipaa ainakaan maunolaisten kommentteja).

Mutta en ymmärrä Redin käsitystä, että pitkää heittoa ei käytettäisi hyväksi nykyfutiksessa. Meillä Riisen pitkä heitto on olennaisen osa erikoistilannerakentamista ja samanlainen "erikoispelaaja" löytyy Englannissa ja muuallakin sivistysmaissa (siis jalkapallomielessä) liki jokaisesta seurasta ainakin huipputasolla. Tosin tässä voi olla tiettyä Riise-ilmiötä eli kun omissa on tuollainen pelimies, tulee katseltua muuallakin samantyyppisiä pelaajia. Se on sitä samaa kuin autojen kanssa. Jos ostat auton X, alat yllättäen havaita samanlaisia autoja liikenteessä vähän väliä, vaikket ennen ostopäätöstä ollut välttämättä ikinä kuullutkaan sellaisesta kulkupelistä.

Lasse Tikka
22.09.2008, 16:18
Olihan meillä rajaheittosäiekin katossvaan. Miten Jone, eihän Delap ihan tollasia Sotonissa heitellyt kun nyt?

Miten nää pitkät heitot aina vaan yllättelee. Mun mielestä joka jengiin pari tornia ja yksi heittäjä ja heti!