PDA

Näytä tavallinen näkymä : Säännöt

Lasse Tikka
02.04.2008, 18:44
Katos kun ei ollut tällästä.

Pari kyssäriä raadille: kaveri väitti että kapteenin tehtävä kentällä on välittää tuomarin viestit joukkueelle ja että, toisin kun mä olen luullut, mitään erityistä puheoikeutta ei kapulla ole vaan sama oikeus on jokaisella. Totta?

Ja sitten tämä iänikunen paitsiojutska: kaksi kaveria yksin läpi eikä pakkia missään. Toinen syöttää toiselle. Millä edellytyksillä paitsio ja millä ei? Pallon takana oleva mies ei voi koskaan olla paitsiossa?

Mä olen pelannut yli 40v ja mä en tiedä

Alix
02.04.2008, 18:49
Palloa alempana oleva mies ei ole ikinä paitsiossa.

Lasse Tikka
02.04.2008, 20:31
Eli jos vastaanottava kaveri on syöttöhetkellä samassa tasossa pallon kanssa niin boing paitsio? Ja syöttävän kaverin asemalla vastaanottavaan ei ole mitään väliä?

Savikukko
03.04.2008, 08:00
Katos kun ei ollut tällästä.

Pari kyssäriä raadille: kaveri väitti että kapteenin tehtävä kentällä on välittää tuomarin viestit joukkueelle ja että, toisin kun mä olen luullut, mitään erityistä puheoikeutta ei kapulla ole vaan sama oikeus on jokaisella. Totta?

Ja sitten tämä iänikunen paitsiojutska: kaksi kaveria yksin läpi eikä pakkia missään. Toinen syöttää toiselle. Millä edellytyksillä paitsio ja millä ei? Pallon takana oleva mies ei voi koskaan olla paitsiossa?

Mä olen pelannut yli 40v ja mä en tiedä

Jalkapallossa ei kenelläkään kenttäpelaajalla ole puheoikeutta tuomarille. Eikä tuomarikaan saa käyttää kapteenia viestinviejänä, kuin tilanteissa joissa tunteet kuumenee liikaa, tai kyseisen kapteenin koko joukkue pelaa esim. liian agressiivisesti.

Paitsiosäännössä semmoinen että jos se kaveri jolle syötetään on pallon linjalla/tasalla, ei paitsiorikettä tapahdu vaikka syöttö menisi eteenpäin taaksepäin ihan mihin vaan. Linjalla olemiseen riittää että toinen jalka (se joka on lähempänä omaa maalia) on linjalla vaikka muu keho olisi vastustajan yläriman päällä.

jone
03.04.2008, 08:53
Paitsio on ihan selvä ja tuossa ylhäällä hyvin selitettynä, mutta tässä
vielä kapun tehtävät:

kapteenin virallisina tehtävinä on ottaa osaa alkupotkua ja rangaistuspotkukilpailua edeltäviin kolikonheittoihin. Erotuomari suuntaa usein joukkueen yleiseen käyttäytymiseen liittyvät havaintonsa joukkueen kapteenille. Kapteenilla ei ole kuitenkaan sääntöihin perustuvia oikeuksia esimerkiksi valittaa erotuomarin ratkaisuista.

Epävirallisestihan kapteeni voi toimia pelaajiston puhemiehenä
esim. joukkueen johtoa kohtaan.

pnefanclubfinland
03.04.2008, 15:58
Eilisessä Arsenal-Liverpool -ottelussa Fabregasin maalin esti oman pelaajan steppailu maaliviivalla.

Mutta tämä kommentti (BBC) on ihmeellinen:

Substitute Bendtner unwittingly cleared a Cesc Fabregas shot off the line but he had already been ruled offside.

Tuosta tulee sellainen vaikutelma, että Bendtner olisi ollut paitsiossa jo ennen Cescin laukausta. Mutta eihän se niin mennyt. Jos Bendtner olisi onnistunut hyppäämään pallon yli koskematta palloon, niin lippu ei olisi noussut ja maali olisi hyväksytty.

pnefanclubfinland
03.04.2008, 16:39
Paitsiosäännön pohdinnoissa pitää erottaa kaksi asiaa: se, milloin pelaaja on paitsioasemassa, ja se milloin tilanne on paitsio (minkä seuraaksena puolustavalle joukkueelle tuomitaan epäsuora vapaapotku). Paitsioasemassa oleminen ei automaattisesti tarkoita paitsiota. Ja nämähän ovat sitten usein niitä tilanteita, jotka aiheuttavat nykyään niin paljon polemiikkia: pelaaja on paitsioasemassa, mutta ei vaikuta/ osallistu peliin.

Mutta noista paitsiosäännön erityistilanteista: seuraavissa tapauksissa paitsiota ei tuomita:
- maalipotkussa
- sivurajaheitossa
- kulmapotkussa (Tämä tapaus on toki aika teoreettinen; että kulmapotkussa hyökkäävä pelaaja olisi paitsiossa. Mutta säännöissä on joka tapauksessa erikseen määrätty, että kulmapotkussa paitsiosääntö ei ole voimassa.)
- kun paitsioasemassa oleva pelaaja on omalla kenttäpuoliskolla

Lisäksi nykyään on säännöissä määrätty, että rangaistuspotkua annettaessa yksikään pelaaja (maalivahtia lukuunottamatta) ei saa olla lähempänä maaliviivaa kuin pallo! Näin ollen rangaistuspotkusta, siis maalikehyksistä tai maalivahdin torjunnasta, palautuvan pallon vastaanottava hyökkäävä pelaaja ei voi olla paitsioasemassa eikä näin paitsiossa. Ennen tätä sääntömuutosta paitsio oli mahdollinen, sillä rangaistuspotkua annettaessa muut pelaajat kuin maalivahti ja rangaistuspotkun laukaisija saivat olla missä tahansa kentällä - siis myös lähempänä maaliviivaa kuin pallo - kunhan olivat rp-alueen ulkopuolella & väh. 9,15 metrin päässä pallosta.

Ja vielä muistutuksena (Palloliiton sivuilta):
Pelaaja on paitsioasemassa, jos:
• hän on lähempänä vastajoukkueen päätyrajaa kuin sekä pallo että toiseksi alin vastapelaaja

Vastajoukkueen maalivahtia ei siis ole mitenkään eritelty paitsiosäännössä. Yleensä asetelma on tietysti se, että maalivahti on alin ja joku puolustaja sitten se toiseksi alin. Mutta aina näin ole.

t: entinen erotuomari

PS. Korjatkaa/ tarkentakaa, jos olen väärässä. Ei ole enää yli viiteen vuoteen mulla ollut erotuomarikorttia. Olin ns. puusilmä, ja tajusin sen itse. :eyepatch:

jone
03.04.2008, 19:43
Mutta noista paitsiosäännön erityistilanteista: seuraavissa tapauksissa paitsiota ei tuomita:
- maalipotkussa
- sivurajaheitossa

Aki puhuu asiaa, mutta mikä ihme on sivurajaheitto ? Rajaheitto
on tuttu, mutta sivurajaheitto tai päätyrajaheitto on mulle aivan
uusia :-)

pnefanclubfinland
03.04.2008, 20:08
Aki puhuu asiaa, mutta mikä ihme on sivurajaheitto ? Rajaheitto
on tuttu, mutta sivurajaheitto tai päätyrajaheitto on mulle aivan
uusia :-)

Oikein, jone. Rajaheitto piti sanomani.

Alix
03.04.2008, 20:27
Eikös maalipotkussa ole paitsiosääntö voimassa, vai olenko aivan kujalla?

G.Rossi
03.04.2008, 20:29
Eikös maalipotkussa ole paitsiosääntö voimassa, vai olenko aivan kujalla?

Ei maalipotkusta minunkaan tietääkseni voi seurata paitsiota. :sleep:

Alix
03.04.2008, 20:50
Ei maalipotkusta minunkaan tietääkseni voi seurata paitsiota. :sleep:

My bad, en taaskaan ajatellut mitä kirjoitin. Tarkoitus oli siis sanoa, että maalipotkuissa EI OLE paitsiossääntöä, toisin kuin Aki tuossa ylempänä sanoi.

Savikukko
04.04.2008, 08:09
Kulmapotkussa paitsio on muutenkin mahdottomuus koska se annetaan melkein päätyviivalta, jolloin pelaajat ovat miltein väkisin ainakin pallon tasalla.

Sitten muistutus sarjajyrille paitsiosta; jos pakki ottaa pallon haltuun ja pelaa sen esim. maalivahdille, eikä huomaa paitsioasemassa olevaa hyökkääjä, joka sitten karkaa maalintekoon, niin se ei ole paitsio rike. Mutta jos esim. Rossi heittää kovan maata pitkin menevän pallon piikkiin Luis_Garcialle, joka on paitsioasemassa, ja minä topparina päästän sen puikoistani, tilanne on paitsio.

Oli kerran meinaan mielenkiintoinen peli (ei siis Rossin ja Luisin) jossa yhden paitsion ensin puhalsin, kun pakki antoi pallon mennä puikoistaan. Sitten toiseen päähän vähän myöhemmin (ja jonkun verran tyhmenpi puolustaja) katkaisi syötön, ja heitti sen kakkosella omalle veskalle. No siellä sitten seisoi vastustajan piikkipelaaja joka pisti pallon reppuun. Kuolaa valuen puolustava joukkue huusi mulle että miksei siitäkin tilanteesta tullut paitsio... :rolleyes_ani: