Näytä tavallinen näkymä : Millaisella alustalla tykkäät pelata jalkapalloa?
Football pro
11.06.2008, 12:59
Eli mikä on sinun mielestäsi paras alusta jalkapallon pelaamiseen.
Minun mielestä nurmikolla on aika kiva pelata.
Public Enemy
11.06.2008, 19:40
Hiekka :thumbsup1:
Luis_Garcia#10
11.06.2008, 20:13
Alustat on aika puhuttu aihe ainakin näin Turun alasarjaa pelaavana. Turussa joudutaan pelaamaan hiekalla ja pienemmillä paikkakunnilla sitten suht heikkotasoisilla nurmikentillä.
Paras vaihtoehto on tietysti kaikkien mielestä tasainen nurmikenttä. Sitten on vähän kahden vaiheilla, että pelaako tekonurmella vai hieman heikommalla nurmella. Nyt olen ainakin itse tykästynyt tekonurmeen ja toivoisin, että tällekin paikkakunnalle tulisi se puhuttu tekonurmi. Hiekka nyt on ihan hanurista. Tekonurmissakin tietty sillä varauksella, että lämmitys pitää olla ja hiekkateko ei vakuuta ainakaan itseäni yhtään. Eli kumiteko käyttöön ja homma on aika bueno. Tottumiskysymys tämä keinonurmi on, hiukan erilaista peli tietty on.
Hiekka :thumbsup1:
Missä nyt mainostitkaan, että et tykkää hassutella pienempien ketjuille? Ja ihan turha alkaa selittämään, että pidät hiekkakentistä. :mrgreen: Pesäpalloilijat saavat pitää hiekkakenttänsä.
Public Enemy
11.06.2008, 20:18
Missä nyt mainostitkaan, että et tykkää hassutella pienempien ketjuille? Ja ihan turha alkaa selittämään, että pidät hiekkakentistä. :mrgreen: Pesäpalloilijat saavat pitää hiekkakenttänsä.
Lisätietoja hassutelusta? Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus.
Kyllähän se nurmi paras alusta on pelata(jos hyvässä kunnossa).
Myös keinonurmi on hyvä. Peli on vain hieman nopeampaa ja muutenkin erilaista keinolla kuin tavallisella nurmella
Mcmixutus
02.07.2008, 17:59
Tekonurmi tai hyvin hoidettu, lyhyt ja tasainen luonnonnurmi .:thumbsup1:
Meezziaz
06.01.2009, 16:47
Hyvä kuntonen nurmi on BEST!!
Enpä varmaan koskaan ole millään muilla alustoilla pelannutkaan kuin hiekalla ja luonnonnurmella. Näistä kahdesta ehdottoman voiton vie luonnonnurmi.
Tekonurmella en ole pelannut enkä hiekkatekonurmella. Muilta pelaajilta oon kyllä kuullut kauhutarinoita näistä hiekkateronurmista...
Luonnonnurmi kynsisaksilla leikattuna on kyllä ihan jees, stigalla leikattukin kelpaa. Tekonurmella pallo pomppii kuin Rooneyn pelivire.
Mutta mutta, Lumisessa (:D) Suomessa kun kerran asutaan, niin ei kuulkaas ole kolatun pakkaslumen voittanutta! Ihan uskomaton fiilis, kun aamulla herää ja näkee, että yöllä on tihuttanut senttikaupalla lunta, pikkupakkasella. Eikun vaan kuteet niskaan, pallosta hieman ilmaa pois (helvetin kovaksi muuten tulee) lenkkarit jalkaan ja pihalle! Siinä kun pomputtelee tai vetelee autotallin seinään, niin voehan veljet!!! Aivan mahtavaa.
Suosittelen siis kaikille! Suomalaisesta luonnosta nauttimista ja talviurheilua parhaimillaan!
Mutta mutta, Lumisessa (:D) Suomessa kun kerran asutaan, niin ei kuulkaas ole kolatun pakkaslumen voittanutta! Ihan uskomaton fiilis, kun aamulla herää ja näkee, että yöllä on tihuttanut senttikaupalla lunta, pikkupakkasella. Eikun vaan kuteet niskaan, pallosta hieman ilmaa pois (helvetin kovaksi muuten tulee) lenkkarit jalkaan ja pihalle! Siinä kun pomputtelee tai vetelee autotallin seinään, niin voehan veljet!!! Aivan mahtavaa.
Suosittelen siis kaikille! Suomalaisesta luonnosta nauttimista ja talviurheilua parhaimillaan!
Muista vielä pistellä shortsit ja pelkkä t-paita päälle niin fiilis nousee taatusti aivaan uusiin sfääreihin :smile:
Hiekkatekonurmelle :thumbsdown1: sen perusteella mitä olen niillä pelaillut.
Luonnonnurmen ja tekonurmen väliltä on vaikea sanoa. Toki tekonurmi on hyvä alusta, mutta välillä sitä mielellään pelaa aidollakin nurmella. Varsinkin jos sattuu hyväkuntoinen olemaan.
Luonnonnurmi kynsisaksilla leikattuna on kyllä ihan jees, stigalla leikattukin kelpaa. Tekonurmella pallo pomppii kuin Rooneyn pelivire.
Tekonurmiakin on erilaisia eikä pallon pomppiminen ainakaan minua häiritse. Tai sitten olen vaan tottunut siihen kun on saanut treenata tekonurmella useita vuosia :)
Joillain tekonurmilla on kuitenkin vähän liikaa sitä kumipurua eikä sekään hyvä ole. Ja kovalla sateella vettä kertyy kentälle melko nopeasti. Tämä toki riippuu myös kentän pohjan rakenteesta.
Nurmi ehdottomasti, myös tekonurmi kelpaa, mutta hiekka on hanurista:nono:
1. Nurmi
2. Tekonurmi
3. Hiekka
Nurmi on kyllä paras :thumbsup1:
Täällä Äänekoskella ei ole oikein hyvää nurmikkoa mutta sellainen kumminkin että sillä on hyvä harjoitella. Tänä syksynä yksi kenttä millä pelattiin oli 30% nurmea ja 70% mutaa. Kenttiä kutsutaankin "Pottupelloiksi".
Nurmi ajaa hyvässä kunnossa ollessaan kaikkien muiden materiaalien edelle. Huonokuntoisen nurmen kanssa Luissin tapaan vähän kahden vaiheilla. Pitäisi kai ensin määritellä mikä luokitellaan huonoksi, todella huonoksi, kohtalaiseksi, ja kelvolliseksi nurmeksi. Jos ruoho on aavistuksen ylipitkä tai liian lyhyt, se on vielä ok. Jos maalinedustat on aavistuksen rempallaan niin sekin on vielä ok. Jos taas nurtsi muistuttaa enemmän kyntämättä jäänyttä peltoa, niin se on yhtkä huono kuin hyvin hoidettu hiekkakenttä.
Ja jos nyt listata pitää niin:
1. Hyvä tai kohtalainen luonnonnurmi
2. Keinonurmi (näistäkin eri variaatioita hiukan, itse pidän enemmän niistä, joissa "ruoho" on hieman pidempi, mutta rouhetta silti riittävästi seassa. Esim. Impivaaran tekonurmi)
3. Hyvin hoidettu hiekkakenttä (tasainen, sopivan pehmeä mutta ei kuravellinen)
4. Huonosti hoidettu luonnonnurmi, ts. pelto
5. Hiekkatekonurmi. Aivan uskomattoman huono alusta. Ei pitoa, pallo pomppii kuin asfaltilla, liukua ei voi, nappulat katkeaa ja jalat ja selkä on paskana. Parkin kenttä turussa on tästä malliesimerkki.
leftwinger
07.01.2009, 21:03
pelattiin joskus viime kaudella Kiimingissä ja kenttä oli aivan kauheassa kunnossa, ja omalta laidaltani löysin n. 5cm pituisia nauloja jotain lähemmäs kymmenen. pelotti vähän tehdä liukkareita. Pointtina kuitenkin se, että hyvin hoidettu nurmi on paras mutta kyllä tekonurmi voittaa nuo varsinaiset pottupellot.
SalamaJalka
09.01.2009, 14:44
Nurmi ja tekonurmi. Oulun palloiluhallissa on ihan OK tekonurmi, mutta jos kaatuu tai liukuu niin alkaa polttelemaan polvia ja käsiä...
EL AEROPLANO
11.01.2009, 18:57
Muista vielä pistellä shortsit ja pelkkä t-paita päälle niin fiilis nousee taatusti aivaan uusiin sfääreihin :smile:
Joo talvi-ilma oikein hyväilee tommoisissa asusteissa :mrgreen:
Alustat:
1. Nurmi
2.Tekonurmi
Hiekka ja hiekkatekonurmet ei kuulu futikseen!!:moan:
JoKK3-BOY
13.01.2009, 15:19
Hiekka ja hiekkatekonurmet ei kuulu futikseen!!:moan:
En nyt sanoisi että hiekka ei kuuluisi futikseen, sillä se on erinomainen harjoitusalusta, sillä jos hallitsee pallon hyvin hiekalla niin hallitsee sen todennäköisesti myös tasaisilla tekonurmilla ja myös nurmilla. Toki nurmi on ylivoimaisesti paras, eikä hiekka pelialustana ole se paras mahdollinen, mutta harjoitteluun ihan hyvä. Toki kaikki alustathan ovat hyviä, kun on oikeanlaiset kengät sille alustalle. Mutta kyllä nurmi on paras kaikista. Ehdottomasti.
Joo talvi-ilma oikein hyväilee tommoisissa
yap, unohdin mainita, että tuo on parasta saunan jälkeen nakuna. Yksi huonoistapuolista kuitenkin on, että postilaatikkoon tulee vähän väliä erilaisia kysymyksiä kirjepaperimuodossa, esim. "höyryävä nudisti on nähty pihallanne terrorisoiden autotallinne ja naapuriston rauhaa." jne.
Tuo kyllä vissiin ihan kätevä tuo lämmitys noissa tekareissa? Syksyllä varsinkin voi olla ihan mukhavata.. Kotipaikkakunnalle tuli tekonurmi, mutta eipä siinä minkäänmoista lämmitystä tietenkään ole.
Torres Fani
25.02.2009, 14:52
Itse olen tykännyt tekonurmesta paljon mutta kyllä luonnonnurmi on yhtä hyvä.Mutta hiekka taas oon keskiverto.Hiekalla en ole hirveästi pelannut mutta on sitä yritetty.:blink:
Luonnonnurmi olisi kova sana, mutta kun tuossa 100m päässä on tekonurmi kenttä niin siellä tulee pitkälti pelailtua...
Tykkään pelata luonnonnurmella, mutta pelaan tekonurmella.. Hiekka ei ole jalkapalloon.
Public Enemy
25.02.2009, 18:59
En oikein ymmärrä tuota hiekan yletöntä dissaamista. Itse ehkä olen vain niin tottunut pelaamaan hiekalla, kun ei täällä Helsingissä tuolloin junnuaikoina paljon muualla pystynyt pelaamaan. Toki nurmi on se ainoa ja oikea alusta, mutta kyllä hyvin hoidetulla (kyllä, hiekkaakin voi hoitaa :D) hiekkakentällä on ihan mukava pelata. Ehkä olen vain sen verran romuluinen, että parit arvet ja haavat eivät haittaa vaikka liukkareita hiekkakentällä tekee.
Tekonurmia taas on niin moneen lähtöön. Esim. jollain Bragun tekonurmella tuskin kukaan kovin mielellään pelaa. Löytyyhän noita ihan hyviäkin tekonurmiakin.
DonalDinho
13.03.2009, 16:19
Lyhyt ja tasainen luonnonnurmi.
Kyllä se luonnonnurmi on paras. Mutta ei mulla ole tekonurmestakaan ja hiekastakaan mitään pahaa sanottavaa.
Capslock
16.05.2009, 13:43
Liukkaalla kalliolla :thumbsup1:
Myös pitkässä heinässä pelaaminen on ihan ok.
Nurmella en jaksa pelata. Vihree on karsee väri...
Henry #14
17.05.2009, 13:04
Tekonurmi :thumbsup1: yksinkertaisesti, mutta perustellaan silti vähän, tekonurmi on siksi hyvä kun se ei sotke kamoja vaikka heittäytyisi ja se kuivuu suht nopeasti.
Giallorossi
22.05.2009, 13:42
Lappeenrannassa on tietääkseni kaksi tekonurmea, mutta tasaiset luonnonnurmet ovat harvassa (niitä ei taida edes olla), joten taivun juuri ja juuri tekonurmen puoleen. Tekonurmessa kyllä ärsyttää kun lokit ulostaa nurmelle ja ne "hienot" valkoiset läikät sitten pysyy siinä nurmella hyvin näkyvästi. Sateella ne taitaa kyllä huuhtoutua, tosin en ole aiemmin ollut todistamassa asiaa.
Itse pelasin 5-vuotisen urani aikana jokaisella mahdollisella alustalla, joilla futaamaan pystyi. Keinolla tuli pelattua aika paljon koska paikallisten nurmikenttien kunto heitteli aika v*tun paljon. Jos se paras kuitenkin pitäis valita, niin kyllä kuitenkin parhaimmillaan se nurmi vie 10:0 :thumbsup1:
Kyllähän se luonnon nurmi on ylivoimainen ykkösvalinta. Harmi vaan, että nykyään tälläinen omaksi iloksi palloa potkiva (ei siis missään joukkueessa pelaava) ei vaan tahdo päästä nurmikentille. Omalla lähikentällä sai vielä potkia silloin kun olin jotrain ala-aste ikiä. Nykyään ei puhettakaan, että sinne pääsis pelailee. Eikä hiekkakenttä oikein innosta.
Torres Fani
08.06.2009, 14:26
Kyllähän se luonnon nurmi on ylivoimainen ykkösvalinta. Harmi vaan, että nykyään tälläinen omaksi iloksi palloa potkiva (ei siis missään joukkueessa pelaava) ei vaan tahdo päästä nurmikentille. Omalla lähikentällä sai vielä potkia silloin kun olin jotrain ala-aste ikiä. Nykyään ei puhettakaan, että sinne pääsis pelailee. Eikä hiekkakenttä oikein innosta.
Ei kai aisiat niin huonosti ole? Meillä täällä on lähellä hyvä nurmikenttä missä potkia. Ala-aste ikäisenä siellä sai potkia :thumbsdown1:
Hyvä kuntoinen nurmi on paras. 2. Tekonurmi 3. Huonokuntoinen nurmi jossa on möykkyjä sun muita kuoppia 4. hiekkatekonurmi 5. Hiekka siinä on kiviä yleensä kun syötät maata pitkin se voi vaihtaa suuntaa tai alkaa pomppia.
Hyvä kuntoinen nurmi on paras. 2. Tekonurmi 3. Huonokuntoinen nurmi jossa on möykkyjä sun muita kuoppia 4. hiekkatekonurmi 5. Hiekka siinä on kiviä yleensä kun syötät maata pitkin se voi vaihtaa suuntaa tai alkaa pomppia.
No jos hiekkakenttä on vähänkään sinnepäinkään lanailtu ja tehty niin kyllähän siinä nuo ihmepomppujen mahdollisuudet pienemmät on kuin huonokuntoisella nurmella jossa möykkyjä ja kuoppia riittää.
1. Oikea nurmi, ihan sama vaikka olisi kuin perunapelto
2. hiekka
Tekonurmella katkaisin oikean polven eturistisiteen. Ei olisi mennyt katki millään muulla alustalla. Lapsena oli kivaa tekonurmella mutta en sitä voi kyllä aikuisille suositella. Samaa mieltä lienee kanssani Aki Riihilahti.
Käy mielenrauhan päälle kun en yli puolentoista vuoden jälkeen polvirallista vieläkään voi tehdä mitään, kiitos tekonurmen.
Akkeli #7
13.08.2009, 13:53
1.Tasainen nurmikenttä.
2.Tekonurmi, uusimman sukupolven.
3.Puualusta, hiottu kunnolla. (Futsal)
4.Betonialusta. (Futsal&Katufudis)
5.Hiekka, tasainen.
Luonnonnurmi ehdottomasti. Loistavista nurmikentistä voikin nauttia täällä Kauhajoella. ;) Hiekkatekonurmi on taas aivan perseestä. Käytiin pelaamassa piirisarjaa sellasella alustalla, ja kotiin tuomisina oli vaan veriset polvet..
Cheyne Fowler#20
25.08.2009, 16:20
Tasainen luonnon nurmihan se ykkönen on, mutta kun turnauksissa ei oikein ole niitä hyviä luonnonnurmia. Sitten tulee se kumirouhe kenttä.
Niitä hyviä luonnonnurmia voisi tehdä lisää.
adidas98
22.10.2009, 19:09
meidän kotikenttä on tekonurmi eli tykkään pelata sillä.ja olen myös tottunut tekonurmeen
Kesällä lyhyt luonnonnurmi, voi olla vähän kostea. Talvella 3. sukupolven tekonurmi, näillä eväillä:thumbsup1:
theStevenGerrard
23.11.2009, 19:31
Enpä ole tännekään ennen kommentoinut, tehdäänpä se nyt..
Totta kai luonnon nurmi on paras, pallo käyttäytyy luonnollisemmin eikä satu kun kaatuu(tai sukeltaa ;) ). Hiekkakenttiä en voi sietää ollenkaan, just ton takia että tulee paljon kaatuiltua ja sitten on paikat ruvella. Eikä se pelaaminenkaan hiekalla ole mitään herkkua, kitkaa on niin paljon että vedot ei vaan lähde yhtä hyvin kun nurmella. Tekonurmella en ole pelannut kuin muutaman kerran, eikä siinäkään ollut mitään valittamista.
Paras alusta on ehdottomasti hallissa muovinenmatto joka on tehty betonin päälle. Itse pidän paljon tästä, luistaa sopivasti ja pallo pomppii tarpeeksi.
On sitä joskus sateisena sunnuntaina tullut potkittua irtonaisella tekonurmimatolla johon on tietenkin sateen mukana saapunut ns. ilmakuoppia, eli kun pallon siihen pompottaa niin ei se mihinkään liiku. Itse topicin kysymykseen vastaan luonnollisesti luonnonnurmi. Halleissa pelaaminen tekonurmella myös mukavaa. :smile:
ronaldinho
24.11.2009, 10:23
Kesällä parkkimäen luonnon nurmi jota kastellaan joka aamu iha mahtava tunne hyvä nurmi ja just kasteltu mut kentäs o vaan jotain ihmee hiekka kuoppii joit o yritetty täyttää mutku jotkut tyhmät menee inne pelaa vaik siin o eristys nauha ja kyltti PELAAMINEN KIELLETTY ja talvisin klaukkalan surkea tekonurmi (nurmijärvi).
vBulletin® v4.0.6, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.